بررسي قابليت‌هاي جديد پايگاه داده مايكروسافت
 
اموزش بانک اطلاعاتی
اموزش گام به گام بانک اطلاعاتی
 
 


 

شتيباني از حداکثر 256 هسته پردازنده
 همان‌طور كه اشاره شد، در حال حاضر، ويرايش Data-center Edition از پايگاه‌داده SQL Server 2008 R2 از حداکثر 64 پردازنده و 256 هسته پردازنده پشتيباني مي‌کند. اين سطح از پشتيباني به اين معني است که مقياس‌پذيري در نسل سيستم‌هاي x64 از هر زمان ديگري بيشتر است. SQL  Server  2008  R2  Enterprise  Edition نيز از حداکثر 64 پردازنده و ويرايش Standard Edition، از چهار پردازنده پشتيباني مي‌کند.

پايگاه‌داده SQL Server 2008 R2، يکي از معدود پلتفرم‌هاي محيط سرور است که مايکروسافت‌ هنوز آن‌را در هر دو نسخه 32 و 64 بيتي ارائه مي‌دهد. اميدوارم اين نسخه، آخرين نسل از SQL Server باشد که مايکروسافت آن‌را به صورت نسخه 32 بيتي نيز عرضه مي‌کند.

قابليت‌هاي Power Pivot و Self-Service در محيط کسب‌وکار هوشمن
د
 
بدون شک، مهم‌ترين قابليت شناخته‌شده در SQL Server 2008 R2 قابليت‌هاي Power Pivo  و self-service BI است. قابليت Power Pivot با محيط نرم‌افزار اكسل مرتبط است (که قبلاً با نام رمز Gemini ارائه شده‌ بود). در واقع اين قابليت، به صورت يک سرويس‌افزودني به محيط‌اكسل است که موتور اجراي پردازش‌هاي SSAS را در داخل محيط‌ اكسل‌، پياده‌سازي مي‌کند. ارزش پياده‌سازي اين سرويس در محيط اكسل از اين جهت است که نرم‌افزار اكسل‌، يکي از مهم‌ترين ابزارهاي تحليل‌داده‌است که کارمندان واحدهاي پردازش دانش و اطلاعات آن‌را به خوبي شناخته و در فعاليت‌هاي روزمره، به‌طور مداوم از آن استفاده‌مي‌کنند. قابليت دروني فشرده‌سازي داده به قابليت Power Pivot در محيط اكسل‌ اين امکان را مي‌دهد که بتواند با ميليون‌ها رکورد اطلاعاتي کار‌کند و باز هم بتواند در کسري از ثانيه به‌نياز کاربران پاسخ دهد.

 همان‌طورکه انتظار داريد، قابليت Power Pivot در اكسل مي‌تواند به پايگاه‌هاي داده SQL Server 2008 و همچنين‌نسخه‌هاي قبلي آن و حتي ساير انواع پايگاه‌داده نظير اوراكل‌ و Teradata و حتي گزارش‌هاي نوع SSRS‌ متصل شود. اين سرويس به جز توانايي دستکاري در داده، با قابليت جديد Power Pivot for Excel ارائه شده‌ که شامل يک زبان جديد محاسبات مرتبط با محيط Cube (مکعب‌هاي چند بعدي داد)‌است کهDAX (سرنام Data Analysis Expressions) نام دارد. اين زبان باعث گسترش قابليت‌هاي تحليل‌داده در محيط اكسل شده و قابليت‌هاي محيط چندبعدي مربوط به زبان MDX را  نيز در اختيار کاربر قرار مي‌دهد. شكل‌1  قابليت افزودني Power pivot for  اكسل را نشان مي‌دهد، در حالي که از آن براي ايجاد يک جدول و نمودار از نوع Power Pivot به‌منظور تحليل داده استفاده شده‌است. Power Pivot براي محيط SharePoint نيز امکان به اشتراک‌گذاشتن و همکاري مشترک و مديريت برگه‌هاي نمودار، جدول و ساير خروجي‌هاي حاصل از سرويس Power Pivot را فراهم مي‌کند. اگر از بعد فني به موضوع نگاه کنيم، مي‌بينيم که مهم‌ترين ويژگي‌اي که توسط PowerPoint براي محيط SharePoint ارائه شده‌، امکان ذخيره‌سازي و مديريت متمرکز جدول و مستندات اكسل است که معمولاً براي محيط کسب‌وکار از اهميت بسيار بالايي برخوردار هستند. اين ويژگي، يکي از مشكلات امنيتي مهم را که امروزه همه کسب‌وکارها با آن درگيرند، برطرف مي‌کند.

 اطلاعات حياتي مرتبط با کسب‌وکار که معمولاً در مجموعه‌اي از صفحات گسترده نگه‌داري مي‌شود، در ‌بيشتر‌موارد، از اين صفحات گسترده بر‌خلاف پايگاه‌هاي‌داده‌عملياتي، نسخه پشتيبان‌تهيه نمي‌کنند يا هيچ سناريويي براي حفاظت از اين داده‌ها در ‌نظر‌گرفته‌نمي‌شود. در نتيجه، اگر اين فايل‌ها به صورت تصادفي پاک يا تخريب شود، کسب‌وکار مرتبط با آن‌ها نيز تحت‌تأثير قرار مي‌گيرد و واحد IT نمي‌تواند هيچ کاري را براي‌ حل اين گونه مشکلات انجام دهد. اما با استفاده از SharePoint، به عنوان يک رسانه‌ذخيره‌سازي متمرکز و محل تعامل افراد اين امکان فراهم مي‌شود که بتوان داده‌ها را به آساني به اشتراک گذاشت و البته مهم‌ترين قابليت اين محيط در آن است که يک رسانه ذخيره‌سازي متمرکز را براي مديريت و تهيه نسخه پشتيباني از اين صفحات گسترده فراهم ‌کند.  به اين ترتيب‌، سازمان‌ها براي نگه‌داري مستندات خود، محيط امني‌را در اختيار دارند که مدت‌ها نياز به آن به خوبي حس‌مي‌شد. Power Pivot براي SharePoint‌ در‌ ويرايش Enterprise Edition و ويرايش‌هاي قوي‌تر از SQL Server 2008 R2 پشتيباني مي‌شود. 

همان‌طور که ممکن است حدس‌زده‌باشيد، قابليت‌هاي جديد  Power Pivot   و Self-Service BI‌  به آخرين نسخه از هر سه محصول مايکروسافت نياز دارند، يعني شما بايد از SQL Server 2008 R2 و  Office 2010  و SharePoint 2010‌ استفاده‌کنيد. براي اطلاعات بيشتر درباره Power Pivot‌ مي‌توانيد به آدرس 
www.powerpivot.com مراجعه کنيد.


 
 


مديريت چند سرور يا Multi  Server  Management

اين‌مورد، يکي از مهم‌ترين قابليت‌هاي افزوده شده به SQL Server 2008 R2 در سمت پايگاه‌داده است. تا قبل از  SQL Server 2008 R2 قابليت مرتبط با مديريت چندين سرور محدود بود. البته، شما مي‌توانستيد چندين سرور را به‌محيطSSMS (سرنام  SQL Server Management Studio) اضافه کنيد، اما هيچ روش مناسبي براي انجام فعاليت‌هاي مشابه يا مديريت چندين سرور به عنوان يک‌گروه از سرورها وجود نداشت. SQL Server 2008 R2، شامل محيط جديدي براي مديريت و دسترسي به ابزارها (يک Utility Explorer) است که به شما امکان ايجاد يک مرکز کنترل پايگاه‌هاي داده SQL Server را مي‌دهد كه اين مرکز را SQL Server Utility Control Point  با استفاده از اين روش مي‌نامند. مي‌توانيد چندين مورد از سرورهاي SQL Server را در يک فهرست‌قرار داده و آن‌هارا مديريت کنيد(شكل2). ابزار Utility Explorer به شما امکان مي‌دهد حداکثر 25 نمونه از پايگاه‌داده‌هاي SQL Server را مديريت کنيد.

ابزار Utility Explorer اطلاعات يکنواخت و قابل اتکايي را در زمينه‌هاي مختلف از جمله‌کارايي، ظرفيت، منابع و ساير موارد مرتبط با همه سرورهاي ذخيره شده در آن ارائه مي‌دهد. البته، در نخستين نسخه از اين محصول تنها امکان مديريت پايگا‌ه‌داده‌هاي SQL Server 2008 R2‌ ارائه شده‌ است و انتظار مي‌رود که پشتيباني اين محيط از نسخه‌‌هاي قبلي پايگاه‌داده ‌با ارائه نخستين بسته اصلاحي اين محصول‌ ارائه شود.  توجه داشته‌ باشيد که مديريت چندين سرور تنها در SQL Server 2008 R2 Enterprise Edition و Datacenter Edition ارائــه ‌مي‌شـود. بــا مــراجعــه بـــه آدرس 
www.microsoft.com/sqlserver/2008/en/us/R2-multi-server.aspx مي‌توانيد اطلاعات بيشتري را درباره محيط مديريت چندين سرور به دست آوريد.


 
 


مديريت خدمات داده

به احتمال زياد، اين قابليت بيشتر از هر ويژگي جديد ديگر  SQL Server 2008 R2 ناديده گرفته‌ شده است. اين قابليت، يک پلتفرم براي شما فراهم مي‌کند و به شما امکان مي‌دهد يک مرکز تعريف اصلي ايجاد کنيد که همه منابع داده مستقل شما را شامل شود. تقريباً همه کسب‌وکارها، مجموعه‌اي از چندين پايگاه ‌داده را در اختيار دارند که توسط برنامه‌ها و واحدهاي کسب‌وکار آن سازمان مورد‌استفاده قرار مي‌گيرد. معمولاً اين پايگاه‌هاي داده شامل اسکيماهاي مختلف و تعاريف مختلف براي داده‌هايي هستند که معنا و کاربرد يکساني براي آن‌ها وجود دارد.

 اين مسئله، به مشکلاتي منجر خواهد شد زيرا در سراسر سازمان، يک نسخه و يک مفهوم مشترک از داده‌هاي مشابه، به کار نمي‌رود و اين در حالي است که واحدهاي مختلف کسب‌وکار هميشه در تلاش هستند تا داده‌هاي مستقل از هم را با هم ترکيب‌کنند تا بتوانند به گزارش‌هاي متمرکز، تحليل‌هاي مورد‌نظر ‌روي داده دست‌يابند و فعاليت‌هاي داده‌کاوي را روي نتيجه ادغام اين داده‌ها انجام دهند و ساير فرآيند و نيازهاي سازمان را برآورده کنند.

فعاليت‌هاي Master Data Services به شما امکان مي‌دهد يک تعريف اصلي و مشترک از داده را در سراسر سازمان فراهم کرده و امکان نگاشت را بين داده‌هاي مختلف در سازمان فراهم کنيد و تبديل‌هاي لازم را براي جمع‌آوري داده از همه منابع موجود به مخزن مرکزي داده شناسايي کنيد. مي‌توان ويژگي Master Data Services را به‌عنوان يک ابزار اشتراکي براي تبادل داده در نظرگرفت که مي‌توان از آن به عنوان يک مرجع داراي صلاحيت براي دسترسي کل داده‌هاي سازمان استفاده کرد. قابليت Master Data Services را مي‌توان با استفاده از محيط کلاينت براي وب مديريت کرد. همچنين‌ اين ابزار، سناريو و الگوهايي را براي جريان کار و نحوه انجام آن ارائه مي‌دهد که مي‌تواند به مالکان هر منبع در‌باره هرگونه تعدي ناخواسته و دسترسي برنامه‌ريزي‌نشده به داده‌هاي آن‌ها، اخطار دهد. اين قابليت در ويرايش‌هاي Enterprise Edition و Datacenter Edition از SQL Server 2008 R2‌ قابل دسترسي است. بـــراي‌كسب اطلاعـــات بيشــــتر درباره Master Data Services مي‌توانيد به آدرس
www.microsoft.com/sqlserver/2008/en/us/mds.aspx مراجعه کنيد.

فريم‌ورک Stream Insight

اين ويژگي جديد، يک فريم‌ورک است که امکان نظارت آني بر رويدادها و پردازش آن‌ها را فراهم مي‌کند. اين فريم‌ورک طراحي شده تا بتواند در هر ثانيه هزاران رويداد را پردازش کند و مي‌تواند داده حاصل را نيز در پايگاه‌هاي داده SQL Server ذخيره کند.

 اين روش پردازش انبوهي از رويدادها، براي پردازش حجم عظيمي از داده‌ها در زمينه‌هايي نظير داده‌هاي توليد، اطلاعات پزشکي، اطلاعات مبادله سهام يا ساير انواع داده مرتبط با کنترل فرآيندها که در آن‌ها کنترل جريان داده اهميت دارد، به کار مي‌رود. در واقع، کاربرد اين فريم‌ورک هنگامي ‌است که سازمان شما به دريافت آني داده‌ها و اجراي فرآيندهاي داده‌کاوي و گزارش‌گيري روي آن‌ها نيازمند باشد. Stream Insight يک فريم‌ورک برنامه‌نويسي به شمار مي‌آيد که رابط کاربري ندارد. اين فريم‌ورک تنها به همراه SQL Server 2008 R2 Datacenter Edition ارائه شده‌است. براي كسب‌اطلاعات بيشتر درباره اين فناوري به آدرس 
 

ابزار Report Builder 3.0
همه کسب‌وکارها به جنبه تحليلي مقوله کسب‌وکار هوشمند اهميت نمي‌دهند، اما تقريباً همه آن‌ها کم‌وبيش  با مفاهيم گزارش‌گيري و SSRS آشنا هستند. مايکروسافت به‌همراه SQL Server 2008 R2 قسمت Report Builder از مجموعه SSRS را نيز ارتقا داده است. ابزار  Report Builder 3.0، در بخش‌هاي مختلف خود، شاهد بهبود وضعيت ابزار بوده‌است(شكل‌3). اين ابزار همانندنسخه قبلي، يعني  Report Builder 2.0 از رابط کاربري خود از ريبون‌هاي آفيس استفاده مي‌کند. شما مي‌توانيد در اين نسخه، داده‌هاي فضايي و جغرافيايي را در گزارش‌هاي خود به‌كار برده و براي اين منظور از ابزار Map Wizard استفاده‌کنيد. همچنين Report Builder 3.0 قابليت‌هايي دارد که به شما امکان مي‌دهد تا در گزارش‌هاي خود از نمودارهاي نوع ميله‌اي و ميخي استفاده کنيد. همچنين‌پرس‌وجوها را در گزارش‌هاي مختلف‌، دوباره به کار ببريد.علاوه‌بر‌اين شما مي‌توانيد مجموعه داده‌هاي اشتراکي (Shared Datasets) و تکه‌گزارش‌هايي (Report Parts) ايجاد کنيد که به صورت موردي‌ با قابليت استفاده دوباره در سمت سرور ذخيره شوند، سپس مي‌توانيد اين منابع‌داده اشتراکي و تکه‌گزارش‌ها را در ساير گزارش‌هايي که ايجاد مي‌کنيد، استفاده 
كنيد.


 
 


ساير بهبودها و تغييرات ارزشمند
هرچند فرآيند توسعه SQL Server 2008 R2 در يک چرخه زماني کوتاه و در عرض دو سال انجام شد، اما اين سيستم مديريت پايگاه‌داده قابليت‌هاي جديد فراواني دارد که نمي‌توان همه آن‌ها را در قالب يک مقاله مورد بررسي قرار داد.  در اين قسمت اشاره‌اي داريم بر سايربهبودهايي که در  SQL Server 2008 R2 ارائه شده‌است:
1- نصب رسانه از نوع Slipstream که شامل آخرين ارتقا‌ها و اصلاحات اساسي است.
2- توانايي ايجاد سرورهاي جانبي غيرفعال، اما آماده‌ به‌کار با استفاده از قابليت Data base Mirroring
3- قابليت اتصال و مديريت پايگاه‌داده‌هاي‌نصب‌شده در محيط Azure (سيستم‌عامل محيط ابري شرکت مايکروسافت)
4-  افزودن پشتيباني از سرويس و داده‌هاي محيط SharePoint در محيط SSRS.
5- توانايي ايجاد تکه‌گزارش‌ها (Report Part) که مي‌توان آن‌ها را بين گزارش‌هاي مختلف به اشتراک گذاشت.
6- افزودن قابليت فشرده‌سازي داده‌هاي پشتيبان به ويرايش Standard Edition.

با مراجعه به آدرس 

 

 مي‌توانيد اطلاعات بيشتري را درباره قابليت‌ها و امکانات جديد SQL Server 2008 R2 به‌دست آوريد.

آيا بايد پايگاه‌داده خود را به نسخه R2 ارتقا دهيم يا خير؟
SQL Server 2008 R2 شامل موارد فراواني از قابليت‌ها و عملکردهاي جديد است.  هرچند انبوه قابليت‌هاي جديد نظير Power Pivot و Parallel Data Warehouse بيشتر در جهت ارائه ابزارهاي کسب‌وکار هوشمند ارائه شده‌اند، اما چندين قابليت مهم و جديد نيز وجود دارد که از جمله آن‌ها مي‌توان به ارائه امکان مديريت چندين سرور و  Master Data Services اشاره کرد.

 البته، مدتي زمان مي‌برد تا بتوانيم پيش‌بيني‌کنيم که بازار کسب‌وکار با چه سرعتي به سراغ نسخه جديد خواهد رفت. در حال حاضر، تمام مشترياني که نحوه ارتباط آن‌ها با شرکت به صورتSA (سرنام Software Assurance) است، شرايط لازم را براي تهيه نسخه جديد بدون هر‌گونه هزينه اضافي‌ دارند. اما مشتريان جديد ابتدا بايد ببينند که آيا ويژگي‌هاي جديد اين محصول ارزش آن را دارد که هزينه‌هاي خريد اين محصول را بپذيرند.

 به‌احتمال نياز به منابع مرتبط براي پياده‌سازي نسخه‌هاي جديد محصولاتي نظير SQL Server روي سرورهاي اصلي سازمان‌ها، نقش بيشتري در ارتقا يا عدم ارتقا به نسخه‌هاي جديد ايفا مي‌کند. حتي با در نظر گرفتن اين موضوع نيز قابليت‌هايي نظير Power Pivot و Self-Service BI مي‌توانند در تغيير نظر سازمان‌، نقش به سزايي ايفا کنند و اين مسئله به ويژه درباره سازمان‌هايي که در حال حاضر داراي زيرساختار کسب‌وکار هوشمند هستند، بيشتر نمود دارد.

 در سازمان‌هايي که سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني را در زمينه کسب‌وکار هوشمند انجام داده‌ باشند؛ اين محصولات مي‌توانند ارزش افزوده‌اي ايجاد کنند که ارتقا به SQL Server 2008 R2 را توجيه‌ كرده و  آن ‌را به يک ضرورت تبديل مي‌کند.

 

 

 

 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, :: 20:26 :: توسط : عماد عزیزی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اموزش بانک اطلاعاتی و آدرس amoozesh-database.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 63
بازدید ماه : 61
بازدید کل : 89373
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید





كد تقويم

Untitled Document
دریافت کد خوش آمدگویی